wachttijd

Toelichting Wachttijd




Op dit moment bedraagt de wachttijd voor een eerste gesprek (intake) naar schatting ongeveer: 

Op deze pagina vindt u een toelichting op de genoemde wachttijd.   


De genoemde wachtijd is een indicatie. De wachttijd geldt voor mensen met een geldige verwijsbrief. Diverse verzekeraars stellen hoge eisen aan de inhoud van verwijsbrieven: de intake mag pas van start gaan indien de verwijsbrief aan de eisen van de desbetreffende verzekeraar voldoet. Daarom wordt voorafgaande aan de behandeling gevraagd om de verwijsbrief. Mochten daarin nog aanpassingen nodig blijken dan wordt dit uiteraard aan u terug gekoppeld.


Tussen intake en behandeling wordt geen wachttijd gehanteerd. U kunt dus na de intake meteen aanvangen met uw behandeling. Dit geldt voor alle behandelingen. 


Wat betreft de wachttijd is er geen onderscheid tussen basis generalistische ggz en gespecialiseerde ggz. Ook wordt dezelfde wachttijd gehanteerd voor alle verzekeraars. Enkele verzekeraars hanteren zogenaamde omzetplafonds: indien dit plafond bereikt is, dan kunnen van de desbetreffende verzekeraar geen mensen in behandeling worden genomen.


Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).

Vermeulen Psychotherapie


Psychologische hulp, persoonlijk en op maat